Onemocnění nohou

Mykóza nehtů a pokožky na nohou

Mykóza - plísňové onemocnění

Při ošetření používáme pouze produkty Footlogix na mykotická onemocnění. Doporučujeme zahájit s nimi i domácí péči, která je pro celý proces a úspěšnou léčbu důležitá.

Plísně (mykóza) jsou houbová onemocnění vyvolaná organismy, které se svými vlastnostmi blíží rostlinám a bakteriím.

Příznaky mykózy:

• svědění kůže
  • zarudlá kůže
  • šupiny na kůži
  • pálení kůže
  • lámavé nehty
  • bolest kůže
  • suchá kůže
  • rýhované nehty

Mykóza pokožky nohou

Mykóza pokožky nohou (atletická noha, kandidóza interdigitální – meziprstní) je stav, kdy dotyčný pociťuje silné svědění, které nedokáže ničím potlačit, na kůži nemusí být akutně ani nijaké zvláštní známky postižení plísní (silné olupování, zčervenání). Typické je postižení lidí, kterým se zvýšeně potí nohy. Zasažena jsou zejména meziprstní oblasti a klenba nohy – k nákaze jsou náchylnější lidé s málo klenutou nohou (s plochými nohami).

Mykóza nehtů

Mykóza nehtů (onychomykóza) je plísňové onemocnění vyvolané buď dermatofyty (pak se nazývá tinea unguium) nebo kvasinkami (nejčastěji Candidou albicans). Převážně jsou postiženy nehty nohou, a to palec a malíček. Ruce bývají postiženy až přenosem infekce z nohou anebo po poškození nehtu (kdy je při poranění zanesena houbová infekce do rány či se později usídlí na krevní sraženině pod nehtem). Nejčastější formou je plísňové postižení začínající od okraje nehtu, kdy dojde ke ztluštění, drolení a zežloutnutí nehtu a může vést až k oddělení nehtu od nehtové ploténky.

Druhou, méně obvyklou variantou onemocnění nehtů je stav, kdy postižení nehtu začíná u nehtového lůžka a postupuje ve směru růstu nehtu. Tehdy bývá postižena růstová ploténka a struktura nově rostoucího nehtu, ten je bělavý, deformovaný (nerovný, s bílými vkleslinami) a ztrácí lesk.

Komplikace mykózy

Pokud plíseň postihne kůži a není vhodně léčena, může se rozšířit do plochy, dále i na nehty a vlasy. Jedná se o onemocnění poměrně nepříjemné, ať už vzhledově nebo obtěžující nemocného svěděním či jinými nepříjemnými pocity. Vážné problémy může způsobovat zejména u lidí oslabených (starší pacienti) a nemocných cukrovkou, kde může vyvolat až takové rozsáhlé postižení, které pak vyžaduje chirurgický zákrok.

Někteří pacienti nepociťují svědění, mají pouze zhrublou kůži a ani netuší, že by se mohlo jednat o plísňové onemocní (zejména pak plosky nohou, paty). Časem si pak mohou všimnout, že se jim mění tvar, síla a barva nehtu, tehdy už bývá pozdě na jednoduchou léčbu pomocí roztoků a krémů. Nutná je pak léčba celková, která nese i jistá rizika, např. ovlivnění jiných současně užívaných léků.

Rizikové faktory mykózy

Mezi rizikové faktory řadíme styk s infekcí, např. při pobytu na veřejných koupalištích, bazénech, sprchách apod., traumatizace pokožky nohou (sport, turistika), celková onemocnění jako je cukrovka, cévní onemocnění, obezita, jiná onemocnění pokožky jako jsou ekzémy, zvýšené pocení, nošení uzavřené a neprodyšné obuvi, prádlo a oděvy z nevhodných materiálů, antibiotická terapie, pobyt v endemických oblastech, oslabený imunitní systém (zejména pak u systémových mykóz).

Prevence mykózy

Vhodnou prevencí je péče o pokožku, šetrná a dostatečná hygiena.

Při návštěvě bazénů či saun používejte vlastní obuv, zejména pozor na dřevěné rohože.
Noste ponožky z přírodních materiálů.
Obuv si pořiďte prodyšnou, pravidelně ji větrejte, sušte a dezinfikujte (též ponožky a punčochy před praním).
Nehlaďte zvířata, která mají viditelné změny srsti a kůže.

Hallux Valgus - vbočený palec

Hallux valgus, vbočený palec, patří k nejčastějším získaným deformitám nohy.

Kůže je často zarudlá, se zduřením. Nohy se brzy unaví, palec se začne postupně vychylovat směrem k druhému prstu. Šlacha palce sklouzává do plosky a postupně tak zhoršuje její deformitu.

Tato deformita je úzce spjata se vznikem příčně ploché nohy. Působí značné obtíže – bolesti při zatížení, otlaky v obuvi, puchýře, vadí kosmeticky a působí problémy s výběrem vhodné obuvi.

Na vzniku vbočeného palce se podílí několik příčin.

Ze zevních příčin je to především nošení nevhodné obuvi. Statisticky je uváděn největší výskyt u žen které nosí nevhodnou obuv: lodičky, boty s úzkou špičkou a vysokým podpatkem. Vnitřní faktory jsou v podstatě dány tvarem nohy.

Vliv dědičnosti je individuální. Souvislost mezi výskytem hallux valgus u pacientů a u jejich rodičů byla zaznamenána asi v 70%.

Hlavním předpokladem prevence i léčby vbočeného palce je nošení vhodné obuvi. Měla by mít pružnou podrážku, nízký podpatek a dostatek prostoru pro prsty. Zvláště u dětí hrozí nebezpečí vzniku deformit, protože často na problémy s obuví neupozorní

Konzervativní léčba spočívá především v prevenci - nošení vhodné obuvi. U lehčích případů se někdy doporučují silikonové nebo gumové korektory palce, které se vkládají mezi palec a druhý prst. Korektor může zpomalit progresi vady, nápravu deformity však nelze očekávat. Jeho funkce spočívá tedy hlavně v pooperačním období, kdy drží palec a napomáhá hojení ve správném postavení. Součástí prevence je i vhodná a pohodlná obuv s dostatečným prostorem pro prsty, měkkou a tvarovanou ortopedickou podrážkou. Doporučuje se někdy i fyzioterapie a především kvalitní pedikúra, korekce, tejpování.

Při dlouhodobé bolesti, větší deformitě a po selhání konzervativních způsobů léčby doporučujeme operační řešení.

______________________________________________________________________________________________________

Zarostlý nehet

Zarůstající nehty

Proč nehty zarůstají?

1. špatné zastřihávaní - 90% postižených. Nehty se musí stříhat rovně, zapilovat, aby nehet netrhal ponožky, a jemně zkosit ostré hrany, aby nehet neporanil sousední prstec (nezastřihávat do hloubky, nestříhat do obloučku)

2. neustálý tlak na nehtové lůžko - běžci, fotbalisté, hokejisté... Pořiďte si kvalitní obuv, která nesmí být úzká ve špičce (ani od značkového výrobce), vhodné jsou gelové návleky na prst, které se na sport navléknou na palec, jsou k dostání v prodejnách zdravotnických potřeb.

3. nevhodně zvolená obuv - příliš úzká ve špičce nebo příliš krátká. Máte-li druhý prstec delší než palec, musíte obuv vybírat podle delšího prstu. Pokud se vám při zkoušení pokrčí, volte obuv podle palce + půl až celé číslo obuvi. Špička obuvi je vhodná dle typu chodidla spíše rovná.

4. mykóza (plíseň) - důsledná léčba antimykotiky. V počátečním stadiu je možné volit volně dostupná z lékárny, při hlubokém postižení nehtu doporučuji návštěvu zkušeného kvalitního dermatologa. Na nehet jsou určeny kapky, které vtečou i do valů a pod nehet, do meziprstí patří také kapky, neboť se dobře vstřebají a nevytváří vlhké teplo = živná půda pro plísně. Mast je vhodná na plosku nohy, případně na nehet.

5. dědičnost - prevencí je důsledné správné stříhání nehtů, kontrola stavu a při jakémkoliv problému včasná návštěva podiatra nebo zkušeného pedikéra.

Jak předejít zarůstání nehtů?

Nejúčinnější prevencí je výběr pohodlné obuvi, nejlépe usňové, omezení námahy nehtového lůžka a také správný postup pedikúry (zastřihávání nehtů do rovna).

Dbejte též na to, aby zastřižený nehet nebyl příliš krátký, zde by také mohlo hrozit riziko zarůstání.

Pokud je problém dědičný, doporučuji kromě toho návštěvu lékaře, který vyšetří plosku nohy na přístrojích a zhotoví vložky do bot na míru.

Pro nadměrně namáhané palce (např. fotbalisti) existují speciální ochranné návleky na palec.

PRINCIP NEHTOVÉ KOREKTURY: Dlouhodobým tlakem jemné síly působit na okraje nehtu, aby došlo k jejich postupnému narovnání.

Délka rovnání je přímo úměrná mnoha faktorem jako jsou: : dědičné vlivy, rozsah poškození a příčina, zdravotní stav nehtu a okolní tkáně, obuv, pohybové aktivity, spolupráce a disciplína pacienta.

Obvykle je třeba na aktivaci rovnátka docházet jednou měsíčně po dobu cca 12-18 měsíců.

LÉČBA ZARŮSTAJÍCÍCH NEHTŮ

1. Ortonyxie (léčba pomocí nehtových rovnátek)

2. Tejpování zarostlého nehtu (nehtové valy jsou odtaženy od bolestivě zarostlé části nehtu tejpovací páskou)

nail clinic

Telefonické / SMS objednávky:

Svůj termín si rezervujte telefonicky nebo sms minimálně 14-21 dní předem.

PO - PÁ: 09:00 - 20:00

SO - NE
pouze na objednávku
příplatky za sobotu  50%